
שהמתייוונים הצילו את ישראל המונח מתייוונים מופיע לראשונה בתקופה ההלניסטית, כאשר יהודה הייתה פרובינציה של האימפריות ההלניסטיות. כוונת המושג, היה לגנות את אותם יהודים שנחשבו לא מספיק אדוקים ומחויבים ליהדות. הם היו המקבילה של התקופה ההלניסטית ליהודים חילוניים של זמננו, יהודים שרצו להיות חלק מהעולם ההלניסטי שבו הם חיו, מבלי לנטוש את תרבותם ומסורתם. בעידן המודרני הכוונה ליהודים חילונים מתבוללים, אלה שנתניהו עצמו תיאר כמי "ששכחו שהם יהודים". פוליטיקאים אחרים מהימין, כגון שמחה רוטמן, דודי אמסלם ושלמה קרחי, היו ההרבה יותר חריפים, עם התבטאויות שכוללות משפטים כגון "אין מקום בישראל ליהודים חילונים, שכן עצם נוכחותם בישראל מעכבת את בואו של המשיח, ולכן הם עוכרי ישראל. פורים הוא הזדמנות טובה להזכיר לאלו המגדפים ומקללים אותנו שלא הם, אלא אנחנו אלו שהצילו את האומה ברוב שעותיה הקשות, כולל פורים. מרדכי ואסתר, שני גיבורי פורים, היו שניהם מה שיקראו היום מתייוונים. שניהם אימצו שמות פרסיים לא יהודיים. מרדכי נגזר ממורדוך, האל הראשי של הדת הזורואסטרית שהייתה הדת הכי נפוצה בפרס שלפני התקופה המוסלמית. אסתר נגזר מאשתר, הגלגול הפרסי של עשתורת, שהייתה אלת הפריון ברחבי מסופוטמיה והלבנט. שניהם השתייכו לאותו ציבור יהודי לא קטן, שרצה להיות חלק מהחברה הפרסית בה חיו, מבלי לנטוש את מורשתם ומסורתם. הם, ולא יהודים אדוקים ומסוגרים היו אלה שהיו שם שעת מבחן קשה וגורלי כדי להציל את העם מקטסטרופה. הגיבור של פסח בהחלט לא היה עברי/ישראלי שומר מצוות (המונחים יהודי ויהדות יתפתחו רק 1,500 שנה לפחות אחרי שהוא חי). אני כמובן מתכוון למשה. רוב ההיסטוריונים היום סבורים שמשה כנראה אפילו לא היה עברי, אלא מצרי. משה הוא שם מצרי, או ליתר דיוק חצי שם. מסה, הלא הוא משה או מסאס, שמשמעותו הינה בן של, היה תוספת של שמות של נסיכים בלבד. זו הייתה סיומת ששמורה אך ורק לבני המלוכה, שלעתים קרובות קראו לנסיכים שלהם לבן של כל אלוהים שהם רוצים. רעמסס הוא בנו של רע, אלא השמש. תותמוזס הוא בנו של תות, אל מצרי אחר. בתקופת שלטון השושלת ה-18 (1550 – 1292 לפנה"ס), עברה מצרים מהפכה דתית. במקום הרבי אלים, הפך אל השמש, ששמו הוחלף מרע לאטון, לאל העליון. לא ברור אם זה התרחש באופן עצמאי, או כתוצאה מחשיפה מצרית לדת ההנותאיסטית העברית המבוססת על יהוה. מה שברור מראיות לשוניות הוא ששבט לוי (שממנו היה כביכול משה) היה מאוד מעורה בחברה המצרית בתקופה זו, רבים משמות המנהיגים שלה הם חמיים, לא שמיים (פנחס, אהרון, משה, מרים, אם למנות רק כמה). כ-50 שנה לאחר מכן, הודחה אותה שושלת ע"י השושלת ה 19, שביטלה את הרפורמה הדתית הזאת, והחזירה עטרה ליושנה. אחד הדברים הראשונים שהשושלת החדשה עשתה היה לחסל כל נסיך מהשושלת ה-18. הסברה הרווחת היום היא שמשה, ששמו היה אמור להיות אתון–מסס או מוזס, הנסיך היחידי מהשושלת הקודמת ששרד את הטבח, הוברח למקום מסתור אצל הלויים. כדי להסתיר את זהותו, הוא הפך רק למשה. בשלב מסוים, כאשר זה נחשב בטוח, הוא הוחזר לארמון מלוכה, כבן של אחת מאחיותיו או אחייניותיו של הפרעה המכהן, שם רכש מיומנויות צבאיות ומנהיגותיות. בשלב מסוים זהותו כנראה נחשפה, והוא נאלץ לברוח. בשלב זה הוא מחליט להתכחש לעמו, ולהעמיד את כישוריו לרשות אותם עבדים ששיוועו למנהיג שיוביל אותם. השאר זה היסטוריה. כ2,500 שנה יותר מאוחר, זה יהיה שוב יהודים חילונים, מתבוללים, מתייוונים כמו הרצל, בן גוריון, ז'בוטינסקי ואחרים, מנהיגי התנועה הציונית, שהייתה תנועה לאומית–חילונית ברוח המאה ה-19 שיובילו את העם לחירות לאומית מחודשת בכך שהובילו אותו לחצות את הסמבטיון בשבת, כי הבינו שרק כך יש סיכוי להגשים את החזון הציוני, ולהפוך אותו למציאות. בעוד שלרוב היהודים המתייוונים היו אלה שידעו להציל את העם, האסונות כהי קשות שלנו נפלו עלינו תחת מנהיגים קנאים כגון בר גיורא, בר כוכבא, רבי עקיבא, שבתאי צבי וכו'. טוב וראוי לזכור עובדה זאת דווקא בתקופה הנוכחית, שממשלה "ימין על מלא", הממשלה הקנאית ביותר שקמה למדינה לכל אורך שנות קיומה, הובילה אותנו לאסון הכי גדול שלנו מאז קום המדינה. ACES | חברות וחברים יקרים כאילו הקשיים שעוברים על עם ישראל כרגע אינם מספיקים, בבית ישראל אנחנו עוברים קשיים משלנו. בניגוד גמור למצוקות הכלליות שכולנו מתמודדים איתם עקב המלחמה, שלנו בנימה חיובית הרבה יותר: השיפוצים בבית ישראל החלו! כל מי שביקר לאחרונה יכול להרגיש את השינוי באוויר. דברים זזים (תרתי משמע) ומורגש שעבודה קשה הושקעה בלוגיסטיקה ובהכנות לקראתו. בעוד כמה חודשים, אנו מצפים לחגוג אולם ומטבח חדשים לגמרי.. כשאנחנו נכנסים לחודש אדר והאביב, אנחנו מתקרבים לפורים בידיעה שבקרוב תהיה לנו קומה עליונה חדשה ומשופצת כדי למשוך חברים חדשים ולעזור לקהילה שלנו לצמוח. בקריאת המגילה בפורים אנו עוברים על סיפורם של אסתר ומרדכי ונזכרים שבכל דור ודור היינו מטרה לניסיונות להשמדנו ומתפללים שגורל אויבינו היום יהיה כגורל המן בעבר הרחוק. שנראה את חזרתם של בני הערובה שלנו בקרוב מאוד וכל אויבינו מוכים באמת אחת ולתמיד. מי ייתן והפצועים ירפאו לחלוטין ושהחוסן המדהים שלנו ימשיך כך שנוכל להתקדם ולבנות מחדש את כל הקהילות שלנו המרכיבות את העם המיוחד הזה בארץ המיוחדת הזה חג פורים שמח עם ישראל חי! דבי עפרון נשיאת בית ישראל ACES בקרוב: פסח נחגוג את חג הפסח בעוד מספר שבועות שחרית לפסח עם הרב מודק 13 באפריל בשעה 8:30 חג ראשון 12 באפריל בשעה 8:30 שביעי של פסח עם יזכור נעמי לוין תעביר סדנה אמנותית יום חמישי 17 באפריל בשעה 11:00 . לכל משתתף תהיה הזדמנות ליצור יצירת אמנות, אשר בהשראת אומנים קלאסיים משקפים יציאת מצריים בים סוף . אך אנחנו גם נשקיף או נזכיר את עם ישראל כשהם מלווים משפחת ביבס מעזה לקברם בארץ ישראל. זה הולך להיות הוויה חזקה ופרויקט אמנותי מיוחדת. תהיה לנו הזדמנות לחקור הן טכניקות שונות של הצגת תמונות, והן לחקור את הרגשות המורכבים שלנו ס ביב אירוע זה נא לשמור את התאריך לאירוע זה. פרטים יפורסמו בקרוב אפשר להירשם במשרד. Drone's Eye View: The funeral procession for the Bibas family. | יום השואה | | רחל ולארי מארגנים את התככנית השנתית המסורתית לכבוד ערב יום השואה 23.4 בשעה 19 זה יהיה, כמו תמיד, ערב משמעותי ששווה להשתתף בו. | אירועים מתמשכים | תובנות | תכנית הלימודים השבועית 'תובנות' הנהדרת של הרב נמצאת במלוא. אנחנו נפגשים אחרי קידוש כל שבת בבוקר בשעה 11:45 וללמוד את פרשת השבוע הבא. זו קבוצה נפלאה ואנו מברכים את כל מי שרוצה להצטרף. | | ירוק כחלכה – אקולוגיה יהודית ערך הרצאה שניתנה על ידי יתם חותם על היסודות הפילוסופיים של התנועה האקולוגית באירופה. מתברר שאחד מההשפעות המרכזיות הגיע מפילוסוף האנס יונס יהודי/גרמני שנמלט מהשואה. הפילוסופיה שלו והשפעתה על הדאגה הנוכחית לגבי עתיד כדור הארץ שלנו הם מעוררי השראה. לפי דעת המשתתפים הרצאה הייתה מרתקת. ארוחות למשפחות של חיילים במילואים. אנחנו עדיין מחלקים ארוחות למשפחות של חיילים במילואים. העיר מספקת לנו שמות של משפחות. אנחנו מספקים בין 40 ל-50 ארוחות בחודש. זה כמובן פרויקט יקר. כל מי שמעוניין לתמוך בפרויקט הזה יכול לעשות זאת דרך JGive בכל עת. הקישור נמצא באתר בית כנסת מסורתי בית ישראל – בית ישראל. הוא גם בעמוד ב–JGive שלנו, Shabbat meals for families of soldiers in the reserves – Social Online Fundraising | JGive. אפשר גם תמיד לתרום על ידי יצירת קשר עם המשרד בימים ראשון עד רביעי בבוקר. עלות ארוחה אחת היא 80 שקלים. אנו מתפללים לסיום המלחמה עם לחזרתם המהירה של כל החטופים. עד אז יש, למרבה הצער, אנשים רבים שנאלצים לעזוב את משפחותיהם ואת מקום עבודתם כדי להגן על המדינה שלנו. לעתים קרובות המשפחות שנותרו תשושים. אנו מחויבים לעשות את חלקנו הקטן כדי לעזור לגיבורים האלה ששומרים על חיי היומיום האזרחיים בארצנו לאורך כל המלחמה. | עברית עם הדסה | | לפעמים אנשים שואלים אותי אם אפשר להצטרף לכתת העברית שלי ושואלים מה בכלל עושים בכתה ובאיזו רמה היא. במאמר הזה אני מספרת שהתחלתי לפני כ 9 או 10 שנים כששאלתי כמה חברים אם הם מעונינים לשפר את העברית שלהם. מספר אנשים גילו ענין והתחלנו להיפגש אחת לשבוע בבית ישראל. היום יש שש או שבע תלמידות שלומדות איתי באופן קבוע ביום שלישי בין 15:30 – 17:30. אנחנו מדברות כשעה או יותר ואז קוראים מאמרים או ספר. אף על פי שהעברית שלי איננה מושלמת, היא די טובה מאחר ושיפרתי את יכולתי לדבר , לקרוא ולכתוב תוך כדי העבודה שלי כעובדת סוציאלית במשך 21 שנה ועוד הרבה שנים כמתנדבת בתחום העבודה הסוציאלית. בעבודה השתמשתי בשפה בשיחות עם הלקוחות שלי, קראתי חומר וכתבתי מכתבים ודוחות לעתים קרובות. אני לא מבקשת כל שכר עבור השיעורים אבל אני מציעה לתלמידים שרוצים להביע תודה לתרום כל סכום לבית הכנסת שלי, בית ישראל. ; כשהמחלה "קובד" התחילה לתקוף את ישראל ואת כל העולם, אלן שטיין חיבר אותנו ל"זום". אנשים בארה"ב וקנדה גילו את הכתה דרך חברים והכתה גדלה מעט בנוסף לשיפור בידע של התלמידים בעברית, נוצרה ביננו חברות חמה מאד. התלמידות והתלמידים דואגים אחד לשני ומעונינים לשמוע מה קורה לכל אחד ואחת בקבוצה.כולם מאד מעורבים בענינים הקשורים ליהודים ודואגים למה שקורה בישראל. כולם באים לבקר בארץ ולהתנדב בשר – אל או בבקבוצת התנדבות אחרת. אנחנו שמחים מאד לפגוש את חברי הכתה בנתניה ויוצאים לאכול ארוכה ביחד. אני מאד נהנה מהפעילות הזאת ומתוצאותיה ממנה אני רווה הרבה נחת… |
|
|